Brons voor Nederland

12-12-2018

Eén van de Nederlanse teams heeft een mooie bronzen medaille behaald tijdens de de 15e International Junior Science Olympiad (IJSO) in Gaborone, Botswana. Het andere team viel helaas net buiten de prijzen, maar kreeg wel een eervolle vermelding. De IJSO werd van 2 t/m 11 december gehouden rondom het thema 'Discovery, innovation and environment'. 250 topleerlingen uit 44 landen gingen de strijd met elkaar aan.

Goede resultaten

De Nederlandse delegatie bestond uit het bronzen team:
• Dante Bosgoed van het Erasmus College in Zoetermeer
• Casper Tops van het Gemeentelijk Gymnasium Hilversum
• Jochem van den Broek van Lorentz Casimir Lyceum in Eindhoven.
En het andere team:
• Gijs Michiels van het Gymnasium Beekvliet in Sint-Michielsgestel
• Kik Hoekjen van het Gymnasium Apeldoorn
• Martin van den Hogen van het Gymnasium Bernrode in Heeswijk-Dinther

2018-12-NL-team IJSO2018 Botswana.JPGTeeratat Uranpanichakul uit Thailand won de olympiade. Thailand won ook de landenprijs. De prijs voor het beste teampracticum werd door Vietnam in de wacht gesleept.
Thato Kwerepe, staatssecretaris van Onderwijs van Botswana: "De socio-economische ontwikkeling van de Afrikaanse landen is afhankelijk van nieuwe technologieën en natuurwetenschappelijk onderzoek. De IJSO stimuleert jonge leerlingen voor science en technologie en kan daarmee de basis leggen voor hoge prestaties en vooruitgang later."

Organisatie en programma

Het Ministerie van Onderwijs organiseerde de olympiade in samenwerking met Botswana Science Association, onder auspiciën van het internationaal IJSO-comité dat bestaat uit vertegenwoordigers van alle continenten. De wedstrijd bestond uit drie onderdelen: een individuele meerkeuzetoets, een open-vragen-toets en praktische opdrachten in teamverband, allen geïnspireerd door het thema met een focus op het gastland Botswana. Opgaven over onder andere de groei van de olifantenpopulatie in Chobe National Park en de rol van witte reigers op de ruggen van nijlpaarden. Ook keken de deelnemers naar het ontstaan en de samenstelling van biogassen die vrijkomen in de Okavango Delta. Bij het practicum werd met dunnelaagchromatografie de pigmentsamenstelling van een plantenextract achterhaald en met een titratie het zuurgehalte in fruitsap. De viscositeit van olie werd met een valbuis bepaald.  

De leerlingen kregen een uitgebreid educatief en cultureel programma aangeboden. Ze bezochten natuurparken, resorts en een broedkolonie van Kaapse gieren. Ook een museumbezoek en een stadswandeling door Gaborone stonden op het programma. Tijdens een culturele avond presenteerden alle landen zich kort. Kortom, leerlingen kregen volop de ruimte om kennis te maken met Botswana en met elkaar.

Contactpersoon